Gulvbelægning

De trafikerede betonoverflader, der bruges i parkeringshuse og underjordiske parkeringsanlæg, er opdelt i topdæk og udsatte områder, ramper, mellemdæk og jordbærende plader. Belægningerne på disse fire gulvtyper er udsat for forskellige fænomener. Derfor stilles der forskellige tekniske krav til deres respektive belægningssystemer.

Top Decks & Exposed Areas

On open parking decks that are completely exposed to the weather, there are more influences affecting the coating system than in the case of interior surfaces. These include heat from the sun's radiation, UV light and rapid temperature changes during thunderstorms. Many regions also experience cold, ice and snow in the winter months. OS 10 and OS 11 systems are normally used as the coating system on exposed decks.

Ramper

På ramperne på både parkeringshuse med flere etager og underjordiske parkeringspladser udsættes gulvslidlagene for høj mekanisk belastning fra accelererende og bremsende køretøjer. Derfor er meget slidbestandige belægningssystemer almindelige på sådanne overflader (OS 8), ofte i kombination med omhyggeligt indlejrede, hårde aggregater og tørryste sand eller lignende.

Mellemliggende dæk

Traffikerede dækplader har tendens til at give det største overflade af specialbyggede parkeringspladser. På parkeringshuse med flere etager er de forskellige parkeringsniveauer normalt åbne i siderne, mens de i underjordiske parkeringspladser altid er lukket. Mellemliggende dæk er domænet for robust epoxyharpiks og KineticBoost®-belægninger (OS 8), lejlighedsvis i kombination med crack patchesystemer. Nogle specialiserede planlæggere foretrækker crack-bridging OS 10 og OS 11-belægninger på disse overflader.

Jordkontakt gulvplader

Til gulvplader med jordkontakt på specialbyggede parkeringspladser vælger planlægningsingeniører og arkitekter normalt resistente epoxyharpikser eller KineticBoost®-systemer (OS 8). Sådanne overflader skal omhyggeligt sprænges og forsegles inden belægning for at sikre en holdbar, langvarig binding.

 

 

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123